A jeles Magyar Nemzet sebei

2023.02.26 11:39

Közeleg a március 15.-e, nemzeti ünnepünk. Isten tudja miért, de én ilyenkor mindig valahogy fogékony vagyok a hazafias érzelmekre… Volt nekünk már 1848 előtt is egy nagy forradalmi megmozdulásunk.  „Recrudescunt inclytae gentis Hungarae vulnera…” Ismét felfakadtak a jeles magyar nemzet sebei…

Ismeritek Berlioz: Rákóczi indulóját? Sajnos, nem tudom ide illeszteni a dallamot - de azt hiszem, sokaknak a fülébe zeng Berlioz zenéje ...  Csatakürtök hangja, nagy érzelmek hullámzanak benne.  És egy további kérdés: Vajon mindenki ismeri-e azt a szöveget, amivel én énekeltem ifjabb koromban?  Megkerestem az interneten…

 

Magyarok Istene, rontsd a labanc erejét!
Közeleg az óra csata riadóra
Hogy a magyar akarata, csata vasa, diadala
mentse meg a szomorú hazát.
Hős Rákóczi népe, kurucok, előre!
Diadal veletek, ellenes feletek letiportátok,
verje gonoszokat átok!
Már a hazán íme újul a vész,
Íme a gonoszok seregi fenyegetik.
Hej! Hova lettek a hős daliák?
Hova lettek a hős, a derék vezetők,
A szegény nép sokezerje,
A legigazabb dalia vezér
Bujdoshatnak most szanaszét.
Lobogónk magasan, ez a büszke nemzet újra talpon áll.
Aki előtt ellen soha meg nem áll
csak elő, csak elő, csak előre!
Szabadon él a magyar vagy érje a halál.
Mert a magyarok Istenére, szent nevére,
esküt esküre teszen e hős nép:
Míg ragyogón kel a nap az égen,
Rab a magyar soha, soha, soha, soha, sohase leszen.

 

Minap megmutattam a szöveget Botos Jóskának… Azt mondta, talán hallotta már, de nem igazán ismerte. Nyomtassam ki, mert nagyszerű! A neten nem tudnak arról, ki a szöveg, vagy a dallam (eredeti) szerzője… Jóska március 15.-én a 85. élet-évébe lép… és nem igazán tudta… Akkor ki ismeri?

 A Bartók rádióban a reggeli műsorban hallottam egy Berlioz átiratot, zongorára. Szép dallamát a művész –  plöm - plöm, plöm - plöm - , játszotta, mint egy kis patak csobogását.  Nem mondom, hogy nem volt kellemes zene. Csak éppen semmi köze nem volt Berlioz zenéjének hátteréhez. A művész valószínűleg nem sokat tudott a magyarokról - külföldi neve volt-, nem tudta mit jelent nekünk Rákóczi Ferenc.

 Menyem franciát oktat az ELTE-n. Nagyon hálás vagyok neki, mert hallgatóinak, Erazmus-szal hozzánk érkező külföldieknek is, mindig lejátssza a francia lovas-huszár alakulatnak - napjainkra ez már az ejtőernyős hadosztály- az indulóját, amit Bercsényi Miklós szervezett meg Franciaországban. 300 éve, amikor el kellett menekülniük a hazánkból. Mai napig a francia hadtest katonái magyarul éneklik

Gyönge violának letörött az ága,
Az én bánatomnak nincs vigasztalása.
Suhog a szél Késmárk felett, Édes hazám, Isten veled!

Nagy Bercsényi Miklós sírdogál magába',
Elfogyott szegénynek minden katonája.
Suhog a szél Késmárk felett, Édes hazám, Isten veled!         

 Az interneten mindkét dal rajta van. Hallgassátok meg feltétlenül!